Thursday 3 March 2011

Tujuan Hidup



ada sesetengah orang, sangat yakin dengan masa depan yang dia fikirkan..
to be very detailed, mereka merancang perjalanan hidup dengan 'baekk' skali.
contoh;

belajar di universiti - study hard to be listed in dean's list for every exams - involve in as many clubs, or events as possible in order to grab all those certs - mintak internship di workplace terbaik - grad dengan jayanya - lepas grad nak further master - sambil tu nak buat part time job, tambah income - kumpul2 duit nak beli keta, n cari rumah sewa - dah habis postgrad studies, nak cari kerja tetap n nak kena beli rumah - kumpul2 duit nak kawin - bila dah kawin kena rancang family plan pulak - kena kerja lagi kuat utk hantar anak-anak ke tempat study bagus2 - bila anak2 sume dah keja, bleh buat bisnes kecil-kecilan lepas dah pencen - tunggu anak cucu cicit bertambah dari semasa ke semasa - bisnes kecil2lan selepas pencen tu dah semakin berjaya, kena transfer pada anak2 - ingatkan dah boleh tarik nafas n goyang kaki main bersama cucu cicit - alih-alih kena babysit dorang pulak!

begitulah kitaran hidup majority homo sapien di malaysia..
takde yang salah pun dalam planning hidup seperti di atas, tetapi...

jika anda seorang muslim, planning ini sangatlah tidak sesuai untuk kita melainkan orang yg bermatlamat hidup sebegini sebenarnya boleh dikategorikan sebagai golongan yang kabur dengan matlamat mereka itu!

kalau manusia cipta robot, bukan saja2 suka suki nak buat hiasan, sebaliknya robot2 ni dicipta dengan matlamat untuk melaksanakan sesuatu task! tak kisahlah kena buat kerja2 kilang ke.. kerja2 rumah ke..yang penting, penciptaan dan design robot2 ni sesuai dengan matlamat dia diciptakan!


begitulah konsep penciptaan manusia.. Allah tak ciptakan manusia saja2 tanpa tujuan.. ketika malaikat bertanya kenapa Allah nak cipta manusia? sedangkan manusia ni akan melakukan pertumpahan darah dan kerosakan di bumi? lalu Allah mengatakan, "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui".
kan? pasti ada sebab kenapa Allah cipta kita.. nak tahu apa sebab2nye? meh kita bukak surat cinta yg Allah bagi kat kita,, sape2 yang dah lama tak bukak surat cinta tu, mungkin dah berhabuk agaknye atas almari tu,, yang mana slalu bukak tu,, ok jum kita selak Surah ke 51 ayat ke 56. 
Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku. (Al-Quran 51:56)
ok, first jawapan dah dapat, tujuan penciptaan kita adalah untuk BERIBADAH kepada Allah,, meh reflect balik planning kat atas tadi,, kalau takde dalam planning, cepat2 tambah!
ok jawapan kedua; jum selak2 lagi surat cinta tu, tengok surah 2 ayat 30.
Dan ketika tuhanmu berfirman kpd para malaikat, "Aku hendak menjadikan KHALIFAH di muka bumi." mereka berkata; "Apakah Engkau hendak menjadikan org yg merosak dan menumpahkan darah di sana? sedangkan kami bertasbih memujiMu dan mensucikan namaMu?" maka Allah berfirman; "Sungguh, Aku mengetahui apa yg tidak kamu ketahui." (Al-Quran 2:30)
ok,, dah dapat jawapan? skarang ni nak bagi last jawapan, skarang buka surah 3 ayat 110.
Kamu (umat Islam) adlah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) MENYURUH (berbuat) YG MAKRUF, dan MENCEGAH DARI YG MUNGKAR, dan BERIMAN KPD ALLAH... (Al-Quran 3:110) 
jadi.. gunakan akal kita untuk berfikir, gunakan mata melihat tanda-tanda kebesaran Al-Khaliq, gunakan seluruh nikmat yg Allah bagi, untuk kita syukuri segala-galanya.. ingat ye,, Allah tak cipta kita saja2 je.. ada task2 yg kita kena setelkan sebelum setiap daripada kita transit ke alam seterusnya..
Maka apakah kamu mengira bahawa Kami menciptakan kamu main-main (tanpa ada maksud) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami? (Al Quran 23:115)
jadi,, apa kata kita modify planning yg dah bagus tadi, menjadi double triple bagus lagi! ingat.. jangan jadi makhluk yang sia-sia je hidup kat muka bumi ni.. bernyawa, bergerak, tapi sikit pun tak memberi manfaat pada diri sendiri dan orang lain! semoga kita tak jadi buruk di pandangan Allah.. penat2 plan untuk berjaya dunia, tapi akhirat... wallahu 'alam..
Sesungguhnya makhluk bergerak yang bernyawa yang paling buruk dalam pandangan Allah ialah mereka yang tuli dan bisu (tidak mendengar dan memahami kebenaran) iaitu orang2 yg tidak mengerti. (Al Quran 8:22)
 semoga kita saling ingat mengingati akan cinta Allah dan cinta Rasul!


No comments:

Post a Comment