Thursday 10 March 2011

Bangunan dakwah


Di suatu petang ketika saya bersama akhwat2 ingin keluar bersama:

Akhwat : "Anti tengok tu. Banyak sungguh palang-palang yang diorang guna untuk bina bangunan ni."

Saya : "A'ah.." 
Saya menjawab pendek. Di dalam hati terfikir lagi, 'Memang banyak pun, dari bawah sampai atas, dari hujung sini sampai hujung sana. Semua tempat yang nak dibaiki ada palang-palang tu.'

Akhwat : "Samalah macam dakwah kan?"
Akhwat tersebut meneruskan kata-kata. Saya terdiam. Dia menyambung..

"Samalah macam dakwah. Palang-palang tu macam daie-daie. Untuk bina kekuatan dakwah. Kena ada ramai daie-daie yang saling kukuh. Barulah bangunan tu boleh dibina dengan baik."

Saya : "Betul tu. Belajar dari alam. kan? " sambil merenung pekerja2 bangunan tu..

Kata-kata akhwat tu buat saya terfikir lagi. Tapi tak terkeluar, hanya simpan dalam hati.

'Memang betul. Kalau nak bina sebuah bangunan, palang-palang tu perlu banyak. Disekeliling bangunan tu ada palang-palang supaya mudah pekerja nak bergerak. Supaya mudah nak bawa barang-barang binaan dari bawah naik ke atas. Kalau ada tempat yang takde palang-palang tu, mesti tempat tu susah nak dibaiki. Dan kalau ada salah satu palang tu yang tak kuat, mesti yang lain jugak akan goyah. Dan mungkin2 saja roboh semuanya.'

Begitulah perumpaan yang Allah firmankan dalam al Quran;
Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berperang di jalanNya dalam barisan yang teratur, mereka seakan-akan seperti suatu BANGUNAN YANG TERSUSUN KUKUH. (Al Quran, 61:4)
Rasanya tak perlu dihurai lebih panjang. Poin utama adalah kesatuan para daie bagi memastikan gerak kerja dakwah sentiasa tip top. Ukhuwah yang terbina dengan kukuh merupakan salah satu faktor crucial juga. Ayuh, kita terus membina! 


Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment