Tuesday 8 March 2011

gerakkan dirimu!


dalam gerak kerja dakwah,, fasiliti adalah antara faktor penting bagi menggencarkan lagi usaha para daie.
antara fasiliti yang dimaksudkan adalah seperti kenderaan milik para ikhwah akhwat.. barang-barang logistik dalam modul program, logistik makanan, audiovisual system dan sebagainya..

namun tak bermaksud, ketiadaan fasiliti-fasiliti ini boleh dijadikan alasan lemahnya gerak kerja dakwah.. itu sama sekali tak relevan. jika difikir kembali, di zaman rasulullah,, para sahabat.. para ulama salaf.. mujahidin dan daie daieyah terdahulu,, hanya sedikit atau tiada lansung fasiliti-fasiliti seperti kini.. 

dulu walaupun tiada four wheels vehicles, masih boleh saje mereka mengembara ke mana-mana saja.. malah ribuan batu dilalui dengan unta, malah dengan berjalan kaki! dulu, tanpa microfon, atau lcd projector dan sound system yang canggih, terlalu ramai yang sudi mendengar ceramah-ceramah mereka. bahkan hingga tak muat ruang masjid atau tempat-tempat majlis taklim.. 

tapi kalau nak dibandingkan sekarang.. banyak sungguh kelainannya. mashaAllah..
skarang, ikhwah akhwat dah boleh travel ke mana-mana saja yang terjangkau dek kaki,, malahan boleh follow up ke beberapa tempat dalam satu hari. dengan adanya public transport seperti bas, KTM, ETS, FireFly dan sebagainya, kita bebas bergerak. nak follow up boleh, nak ziarah ikhwah akhwat jauh nun disana,, nak buat program outdoor ke.. no problem, insyaAllah.

kalau ikhwah akhwat ada transport sendiri pun ok jugak. boleh bawak mad'u keluar ke program.. ikhwah akhwat pun boleh guna kenderaan dakwah ni untuk jimat masa, dan kos. yang penting, bila kita pinjam hak orang, kita kena jaga elok2.. kalau pinjam kereta, mesti drive carefully, kebersihan kena jaga, kos minyak, servis dan bermacam-macam kos lagi boleh sama2 diinfak oleh ikhwah akhwat.. sharing is caring kan.

ayuhlah daie daieyah,, be creative,, be flexible. kita sama-sama cari jalan untuk spread the dakwah. do all the things that are possible and aim for one thing that is 'mardhatillah..'

wallahu 'alam.



No comments:

Post a Comment