Sunday 6 March 2011

ujian satu, nikmat seribu

Alhamdulillah,, syukur kepada Allah.. Kita masih hidup dalam dunia pinjaman Allah, ruh kita masih dalam jasad milik Allah.. Kita bernafas dengan udara segar milik Allah, berjalan di atas bumi yang luas terbentang milik Allah, merasai nikmat panas mentari dan nyamannya hujan rahmat.. SEMUAnya milik Allah Al- Khaliq.

Selawat dan salam buat nabi junjungan, Muhammad SAW, penghulu umat manusia terakhir. Kerana penat lelah, titik peluh, kerahan tenaga dan keringat serta darah bagindalah yang tak pernah mengalah menyebarkan agama Allah..Kerana bagindalah kita masih merasai nikmat Islam dan Iman. Semoga kita menjadi ummat baginda yang menerima syafaat di akhirat kelak..

Dalam hidup ini, kita harungi pelbagai perkara. Pahit, manis, susah, senang, sedih, gembira, resah, tenang dan berbagai macam lagi.. Kadang-kadang kita rasa kita sedang melalui suatu ujian yang berat sekali.. Kita rasa penat, ingin berehat tapi belum mahu kalah. Kadang-kadang kita diingatkan dengan peringatan yang baik-baik.. 
Ingatlah,, ujian itu datang dari Allah, Dia menguji hamba-hambaNya untuk mengetahui siapa yang benar-benar beriman. Orang yang berjaya mengatasi segala ujian Allah dengan sabar dan tawakkal, dia lah orang yang menang..

Begitulah bait-bait kata-kata mereka yang sudi menebarkan kalimah-kalimah yang kembali mengajak kita mengingat Allah.. Kata-kata sebeginilah yang mampu meniup semangat juang dan inspirasi yang penuh azam baru dalam diri kita.. InsyaAllah..


Kita takkan pernah terlepas dari bisikan syaitan dan hawa nafsu yang tak pernah kalah mengajak kita berputus asa.. Beberapa hari kita rasa susah hati.. tak tenang.. ada yang tak kena. tapi tak tahu apa puncanya. berkali-kali hati dan jasad dipujuk menambah helaian-helaian dalam tilawah harian, tapi masih tak ketemu jawapan. Malah, semakin kuat lagi hati dipujuk menjadi semakin lemah..

Hari ini, ana berjumpa rakan-rakan akhwat tersayang.. Sambil berbual-bual dalam kereta, masing-masing menceritakan masalah sendiri. Rupanya ana tak keseorangan. mereka juga turut merasai hal yang sama. kebelakangan hari ini, mereka juga turut merasa tempiasnya, 'Tak tenang'. Something is wrong somewhere.


Lalu,, kami saling termenung memikirkan jalan keluar.. Ana bersandar di kerusi sambil melihat sebuah majalah islami yang terletak di seat belakang.. Hati tersentak, mata tak berkelip, akhirnya jawapan Allah tiba..
di kulit hadapan majalah itu, ana terbaca sesuatu kata..
Hitung Kesyukuranmu,, bukan Kesukaranmu...
Allahu akbar.. Subhanallah.. Persoalan 'berat' yang melanda hati-hati kami, akhirnya Allah balas sekelip mata.. Alhamdulillah..

Allah menyuruh kita agar tidak mudah kalah pada ujian. Sesungguhnya Allah menurunkan ujian bagi membuktikan siapakah di antara hamba-hambaNya, yang benar-benar beriman. kadangkala kita merasakan ujian dan dugaan yang kita hadapi dah terlalu sukar, dan kita takkan sanggup menghadapinya. Di saat hati kita lemah begini, syaitan dan nafsu mula membakar seluruh jihad yang kita miliki. kita diasak pelbagai bisikan agar berputus asa dan berhenti berharap kepada Allah.. Nauzubillah..

Allah berfirman dalam surah Al Baqarah,
Allah tidak membebani seseorang melainkan menurut kesanggupannya.... (Al Quran 2:286)
Begitulah janji Allah., kadang-kadang kita lupa dan lebih berkira dengan Allah. Ujian yang sikit sebegitu, kita terlalu mudah berputus asa, mengeluh.. Sedangkan nikmat yang kita dapat dari Allah,, takkan bisa terbilang dan tertulis dengan dakwat sebanyak air laut sekalipun!

ingatlah.. tatkala kita susah, kita muhasabah kembali, apa yang kita lakukan terhadap nikmat yang Allah pernah beri pada kita dulu.. ingatjuga, tujuan Allah menguji hamba-hambaNya,, untuk MENILAI KEIMANAN KITA.. mungkin-mungkin saja Allah rindu untuk  mendengar rintihan dan doa-doa kita..
itulah tanda Allah sayang pada kita.. 

Kata-kata seringkas itu  sebenarnya boleh membuatkan kita berfikir panjang.. Allah maha Kuasa, Dia maha Mengetahui walau apapun kata hati manusia.
Katakanlah, "Jika kamu sembunyikan apa yang ada dalam hatimu atau kamu nyatakan, Allah pasti mengetahuinya." Dia mengetahui apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. (Al Quran 3:29)
Begitulah bukti kekuasaan Allah, Dia sangat dekat dengan kita. lebih dekat daripada urat leher kita. Dia mendengar setiap bicara hati. kerana itu, mohonlah pertolongan Allah, nescaya Dia mengabulkannya. InsyaAllah..

 

No comments:

Post a Comment