Sunday 20 March 2011

Jadi rama-rama..?

Syukur alhamdulillah. Saya teringat kata-kata murabbiyah saya. Hati tersentuh tapi sedikit pun tak tercalar.
Rasanya sedikit demi sedikit, terasa longgar iman, terasa santai dalam berdakwah. terasa seronok bersenang-senang. hingga akhirnya, terzahirlah efek negatif nya pada diri saya. Mutabaah yang terasa semakin berat. Dakwah terasa semakin membebankan. Tugas-tugas terasa ingin ditunda. Astaghfirullah..

Memang betul kata-kata Allah dalam kitabNya;
"Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang lupa pada Allah, sehingga Allah menjadikan mereka lupa akan diri mereka sendiri. Mereka itulah orang-orang fasik." (Al Quran 59:19)
kadang-kadang, kita tak sedar pun bila kita jauh dari Allah. Tapi kita boleh merasakan ada sesuatu yang tak kena. Contohnya rasa malas nak baca Al Quran. Kalau solat rasa nak cepat-cepat habis. Task-task dakwah dan task-task yang murabbiyah bagi kita lupa. Astaghfirullahal 'azim. Semoga Allah kembalikan kita ke jalan yang lurus dan menyelamatkan kita daripada menjadikan syaitan sebagai teman karib. Nauzubillah.

Sebaik sahaja kita terjaga dari kelalaian dan kelekaan, kita kena cepat-cepat bertaubat. jangan bertangguh lagi. Hidayah Allah tak tiba kepada orang-orang yang tak membersihkan hati nya dari titik-titik hitam yang menggelapkan dan memberatkan hati kita.

Jadilah kita seperti rama-rama. Proaktiflah untuk mengembangkan sayap. jangan tunggu dikerah, sebaliknya semaksima tenaga diserah demi dakwah fi sabilillah. Kalau seekor ulat beluncas yang sedang membina kepompong, lalu kita sendiri yang membelahkan kepompong itu supaya rama-rama itu mudah keluar. Yakinkah kita bahawa rama-rama itu akan sempurna sifatnya? Walaupun bersayap, akan mampukah ia terbang sendirian? Sama sahaja analogi itu dengan diri kita sendiri. Kalau kita tak berusaha sendiri untuk meng'upgrade' diri, pasti akan selamanya kita tinggal dalam kepompong pemikiran sempit lalu akhirnya riwayat hidup tamat di situ sahaja. 

Jadilah kita seperti ulat beluncas dalam kepompong. Binalah kekuatan dari dalam diri agar kita mampu membuat persediaan menempuh realiti hidup. Keluarlah dari kepompong dengan usaha yang tekun, istiqamah dan istimra'. Lalu tebarkanlah sayap kita yang cantik dan terbang ke seluruh tempat bagi menebarkan kebaikan. Kalau angin kuat yang meniup kita semasa terbang, maka berteguh hatilah dan bertawakkal kepada Allah. sesungguhnya angin kuat itu lebih baik kerana ia mendidik kita lebih dekat dengan Allah. Sebaliknya jika angin sepoi-sepoi bahasa yang bertiup, berhati-hatilah dan jangan mudah leka dengan keselesaan,kerana kita bisa mengarahkan sayap ke tempat yang salah.

Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment