Tuesday 28 June 2011

Susah itu indah


Jika kita sakit dan perlu dibedah, kita pasti akan merelakan apa-apa saja yang dibuat oleh doktor-doktor bedah tu. Tak kisahlah dalam proses surgeri tu, kulit kita dibelah, atau dikepit dan ditarik. Mungkin ada organ kita yang dikeluarkan dan bermacam-macam lagi operasi yang sangat perlu dilakukan demi memperbaiki taraf kesihatan pesakit. Tiada pesakit yang bangun dan menghentikan kerja-kerja doktor semasa dibedah kerana dia sudah dibius. Bermakna, dia merelakan apa saja dilakukan ke atas tubuhnya. Yang penting, kembali sihat. Kan..?

Sama saja kita sebagai hamba Allah.
"Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia berada dalam susah payah." (Al Balad 90:4)

Begitu yang telah dikatakan oleh Allah, manusia itu hidup dalam susah payah. Jadi mengapa mengeluh? Tiada seorang pun yang tidak merasa kesusahan kerana kita adalah makhlukNya. Dialah pemilik jasad dan kita seluruhnya. Kita sebagai hamba tak layak membantah, malah perlu menerima dengan taat.

Namun, Allah katakan lagi..
"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (Al Baqarah 2:286)

Maha Suci Allah yang sangat mengasihani hambaNya. Dia sebagai pencipta pasti tahu segalanya tentang hambaNya.

Ada lagi yang Allah janjikan..

"dan Kami akan memberi kamu taufik ke jalan yang mudah." (Al A'laa 87:8)

Allah pasti akan memberikan kita jalan keluar. Yang jadi pembeza antara orang yang menang atau kalah adalah usahanya. serta izin Allah sudah pastinya. 

Jadi, takkan kita nak tunggu saja..? Kita sendirilah yang mesti berusaha untuk menyelesaikan segala kesusahan kita.

Kerana, janji Allah..

"Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar." (Al Baqarah 2:153)

Jadi, jangan mengeluh kalau Allah ambil sesuatu daripada kita macam doktor keluarkan organ, atau kita rasa dihiris, dicalar atau dibelah macam doktor 'scissor' pesakit dia.. Yang penting kita tahu, Allah lebih dekat daripada urat leher kita. 

So, wipe your tears, make a smile on your face. Raise your hand, stand up for prayers and ask anything from Him. 

"Ud'uni, fastajib lakum." 
Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment