Friday 17 June 2011

Lagi dan lagi

"Assalamualaikum."

"Assalamualaikum, adik."

Berkali-kali pintu bilik itu diketuk. Tinggi harapannya agar penghuni bilik sudi membuka.

"Assalamualaikum." Ucapan salam kali ketiga. 
'Kalau tak buka jugak, takpelah. Lainkali aku datang lagi.' desis hatinya.

Kali ini kelihatan ada bunyi orang yang melangkah menghampiri pintu. Tidak lama kemudian, pintu bilik dikuak dari dalam. Penghuni bilik itu hanya menjengah melihat gerangan siapa yang mengetuk pintu malam-malam begitu.

"Kenapa kak?" dia bertanya dengan dahi berkerut. Mungkin tak senang kerana kerjanya terganggu.

"Tengah buat apa,dik? Jomlah, ada tayangan ringkas di floor atas. Dah nak mula ni."

"Ohh..Hmm..Takpelah kak. Saya tak pergi kut." pantas si penghuni bilik menolak ajakan.

"Sekejap je dik. Luangkan masa sikit je, ramai kawan-kawan ada kat atas." dia mengajak kali kedua. kali ini senyumannya melebar.

"Takpelah kak. Saya tak pergi." Lantas dia mengeleng kepala lalu menutup pintu.

...

Termenung dia sendirian di sebalik pintu. Dia faham. Hatinya terguris sedikit. Namun cepat-cepat dia mengukir senyum sendiri.

'Tak apa lah. Mungkin esok lusa dia datang.' hati kecilnya memujuk. nafasnya dihela panjang.

"Kadangkala ukhti, kita perlu jadi orang yang 'keras hati'. Maksudnya, kita kena tahan dengan karenah mad'u-mad'u kita. Mereka tak faham. Mereka rasa apa yang kita buat ni pelik. kita tak boleh putus asa. Tugas kita adalah terangkan kepada mereka apa yang sepatutnya mereka fahami. Jika setelah mereka faham, kemudian mereka menolak, itu terpulang kepada mereka atas pilihan mereka sendiri. Yang penting kita. Kita kena teruskan tanggungjawab kita terhadap agama Allah ini."

kata-kata salah seorang akhwat itu kena tepat pada dirinya. dia mengangguk mengakui.

Dia terlalu lemah. Baru saja ditolak sebegitu. baru saja ditunjukkan muka yang masam dan pandangan serong daripada mad'u. takkanlah itu pun nak putus asa.

"Astagfirullahal 'azim.." 
dia termenung sendirian. 

Apalah nak dibandingkan dugaan dakwahnya dengan dugaan dakwah Rasulullah.. tak tertulis seberapa jauh bezanya. satu sahaja yang perlu disemat dalam hati. Tingkatkan himmah. Tujuan kita adalah daie yang mengajak manusia kembali kepada Allah. Betulkanlah niat. Kita mengajak mereka kepada Allah. Jika mereka tidak menerima ajakan kita, doakanlah mereka menemui Allah melalui wasilah lain.

No comments:

Post a Comment