Tuesday 26 July 2011

Umat Yang Tidur

Seorang lelaki telah bermimpi.
Di dalam mimpinya, dia dikejar oleh singa. Lalu dia berlari memanjat pokok dan duduk di sebatang dahan. Dia menunggu singa itu pergi, namun singa itu masih berada di bawah pokok itu.

Lalu dia memandang ke dahan tempat didudukinya itu. Kelihatan dua ekor tikus sedang memakan dahan pokok itu menandakan tidak lama lagi, dahan itu akan patah, dan dia akan jatuh. Seekor tikus itu berwarna hitam, manakala seekor lagi berwarna putih.

Dia melihat ke bawah dahan pokok itu. Ada seekor ular hitam sedang membelit pokok itu. Ular itu membuka mulutnya luas-luas menantikan dia jatuh sebagai habuan makanannya.

Setelah tiada arah lagi, lelaki itu memandang ke atas kepalanya, berharap jika masih ada tempat lagi untuk menyelamatkan diri. Di atas dahan tempat dia duduk itu, terdapat sebuah sarang lebah. Setitis madu jatuh keatasnya. Lalu dia pun merasa manisnya madu itu. Setitis demi setitis, dia semakin leka merasai manisnya madu itu. 

Tiba-tiba, tanpa disedarinya, dahan itu patah, lalu dia terjatuh. Saat itu barulah dia kembali teringat bahaya-bahaya yang menuggunya dari awal tadi.

Setelah itu, dia menceritakan mimpinya itu kepada seorang ulama.

ulama tersebut berkata:

Singa yang mengejarmu itu adalah KEMATIAN. Dia akan mengikutimu walau kemanapun kamu pergi.

Tikus-tikus yang memakan dahan itu adalah SIANG DAN MALAM yang 'memakan' detik masa kehidupanmu. Tikus hitam itu adalah malam, dan tikus putih itu adalah siang.

Ular yang bersedia membahammu di bawah dahan itu adalah KUBUR. Bila-bila masa saja kamu akan terjatuh ke dalamnya.

Dan sarang lebah itu adalah DUNIA. Titisan madu yang kamu rasai itu adalah kemewahan dan kesenangan duniawi yang akan melekakanmu lalu kamu terjatuh tanpa sempat bersedia.



Sumber : Into the core

No comments:

Post a Comment