Tuesday 12 July 2011

Berhenti atau tidak..?


Kadangkala, kita tak dapat apa yang kita suka. Tapi kita kena suka apa yang kita dapat.
Fikir-fikirkan.

Bayangkan anda memandu di jalanraya. Beberapa meter di hadapan anda, ada sebuah lampu isyarat. Apa yang anda fikirkan...?

1. Perlukah aku berhenti?

2. Lampu isyarat?? Redah saje!

3. Merah mesti berhenti. Hijau baru boleh jalan.

Begitulah manusia. Orang yang memilih kenyataan pertama, sepertinya dia adalah orang yang ragu-ragu dengan perintah dan larangan Allah. Dia hanya akan mengikut apabila perlu. Dan akan meninggalkan apabila perlu. Keputusan yang dibuat, hanyalah untuk memenuhi keselesaan dan yang apa mudah baginya.

Orang yang memilih kenyataan kedua pula adalah orang yang lansung tidak memperdulikan siapa Allah dan siapa dirinya. Keputusan yang dibuat adalah sangat membahayakan dirinya sendiri. Hukum hakam dan agama hanyalah sesuatu yang menghalang dirinya. Dia bebas melakukan apa saja kerana dia yakin dirinya akan 'terselamat'.

Manakala, orang yang memilih kenyataan ketiga adalah hamba yang patuh pada perintah dan larangan Tuhannya. Keputusannya adalah berdasarkan iman yang memandu dirinya. Dia yakin adanya hikmah yang baik dalam setiap suruhan dan larangan Allah. Dan dia juga yakin, jika terjadi kemalangan, sekurang-kurangnya dia adalah orang yang telah mengikut peraturan jalan raya. Bermakna, tawakkalnya hanya kepada Allah, ujian dan dugaan hidup diserah semuanya kepada Allah.

Mana satu pilihan kita?

Kali pertama, kali kedua langgar lampu isyarat, kita mungkin selamat. Tetapi, pasti suatu masa nanti kita diberi pengajaran setimpal jika masih tidak mematuhinya.

2 comments:

  1. Tapi..tapi..tapi.. tapi dah lambat nk g keje.
    Hee..oke laen kali tak buat lagi. Dah kene pengajaran pun :p

    ReplyDelete
  2. ni mesti kes bersiap lama sgt,, (^_^)

    ReplyDelete