Tuesday 26 April 2011

ukhuwahfillah abadan abada.

Rindunya antunna semua.. Walaupun saya tak banyak involve dalam slot.. Masih lagi saya rasa persahabatan yang sangat kuat dengan antunna semua. Saya ambil banyak gambar antunna, harap-harapnya saya takkan lupa antunna.. walaupun ada yang sama umur dengan saya, dan ada yang lagi muda dari saya, semuanya rasa macam kawan-kawan baik walaupun baru saja kenal.

Memang benar ukhuwah kerana Allah itu indah. Dalam konsep al wala wal bara' (الولاء والبراء ), ada bahagian yang benar-benar membuatkan saya mengangguk mengiyakan kata-kata murobiah saya. Materi ini baru saja saya ketahui, dan ia adalah di bawah tajuk besar syahadatain. Namun, saya ingin kaitkan sedikit saja.

Dalam konsep al bara' (mengingkari), ada bahagian البُغْضُ (membenci) iaitu membenci segalanya yang tidak menjadikan Allah sebagai Ilah. manakala dalam konsep al wala' (kesetiaan), ada bahagian المَحَبَّةُ (mencintai) iaitu mencintai Allah sebagai Ilah yang satu.

Kami berbincang sedikit tentang tahapan cinta, seperti dalam surah at-taubah ayat ke 24;

 . قُلْ إِن كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَآؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُم مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُواْ حَتَّى يَأْتِيَ اللّهُ بِأَمْرِهِ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ 
Katakanlah: "jika bapa-bapa , anak-anak , saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan RasulNYA dan dari berjihad di jalan NYA, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan NYA". Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik.
cinta yang utama adalah kepada Allah. Jika kita mencintai Allah, pasti cinta terhadap yang lainnya seperti ibu bapa, keluarga, sahabat dan sebagainya akan datang dan dijaga dengan baik oleh Allah. Jika kita lebih memilih mencintai ibu bapa lebih kepada cinta kepada Allah, kita takkan mampu menjaga cinta itu hingga akhirnya. Sebaliknya, jika kita mencintai Allah, kemudian mencintai ibu bapa kerana Allah, nescaya Allah menjaga cinta kita dengan baik, dan berkekalan kerana Allah itu kekal.

Ukhuwah kerana Allah pastinya akan terjaga dengan ikatan ukhuwah imaniyah. Jika kita terpisah sekalipun, yakinlah Allah pasti akan menjaga ukhuwah ini kerana kita miliknya. Ihfazillah, yahfazka..
wallahu 'alam..


2 comments:

  1. ukhwah yang terbina persis sekuntum bunga
    meski pun kini kita terpisah demi kasih-Nya
    namun cebisan kenangan kita
    sentiasa bermain di bayangan mata

    p/s:salam rindu dari kejauhan~

    ReplyDelete
  2. (^_^) rindu anti juga..
    smoga dapat jumpa lagi
    insyaAllah

    ReplyDelete